Arabalar Geri Vites Sırasında Neden “Vızıltı” Sesi Çıkarır?
Hem bu sesin hem de bazen geri vitese geçerken çıkan o sert sesin bir sebebi var. Aslında bu noktada her şey vites kutusudişliler nedeniyle.
ileri vites farklı bir yapıya sahip olmakGeri vitesin daha sessiz ve daha rahat bir geçişle çalıştığını görsek de aynı özelliklere sahip olmadığını görüyoruz.
Gerçeği geriye doğru giderken arabada neden garip bir ses var?
Bir aracın şanzıman sistemine baktığımızda ileri vitesteki vitesler ile geri vitesteki viteslerin farklı durumlarının olduğunu görürüz. Vites ileri viteste” sarmal dişli” adı verilen kavisli bir yapıya sahiptirler.
Bu eğim, vites geçişleri sırasında daha fazla vitesin geçmesine izin verir. Ayrıca eğim sayesinde daha yumuşak bir geçiş gerçekleşirve çok daha sessiz çalışmasını sağlar.
Geri viteslerde helisel dişliler yerine düz dişliler bulunur. düz dişliler, Debriyaj sırasında helisel dişliler gibi kaymak yerine doğrudan çarpışırlar. Vites değiştirirken çıkan sesin sebebi budur.
Ayrıca sarmal gibi sarmal bir yapıda olmadığı için düz dişliler daha fazla boşluğa sahiptir.Araç hızlandıkça artan uğultu sesinin sebebi olarak da bu boşluk gösterilebilir.
Helisel dişli neden geri viteste kullanılmaz?
Helisel dişliler kavisli yapısı sayesinde daha az ses çıkarıyor ve çok daha iyi yol tutuş sağlıyorsa neden? geri viteste Bu dişlilerin kullanılmadığını söyleyebilirsiniz. Helisel dişlilerin en büyük dezavantajı, birbirinin ortasında geçiş yapmanın zorluğudur.
Bu nedenle ileri vitesler daima birbirinizle iletişimde kalın ve senkromeç adı verilen bir modül sayesinde vites değiştirmek mümkündür. Bu nedenle geri viteslerde helisel dişliler yerine düz dişliler kullanılmaktadır.